6 ژوئیه 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در نشست سال 2022 انجمن دیابت آمریکا (ADA) ارائه شد، تزریق هفتگی یک دوز ترولیسیتی (دولاگلوتاید)، باعث بهبود کنترل قند خون در جوانان مبتلا به دیابت نوع 2 شد. نتایج این تحقیق در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

ترولیسیتی،متعلق به دسته ای از داروهای دیابت نوع 2 به نام آگونیست های GLP-1 است که شامل داروهایByetta  و Bydureon(اگزناتید)،Ozempic  وRybelsus (سماگلوتید)،Victoza (لیراگلوتید) وAdlyxin (لیکسیسناتید) است. این داروها با فعال کردن گیرنده‌ی هورمونی به نامGLP-1 (پپتید شبه گلوکاگون-1) کار می‌کنند و از طریق افزایش ترشح انسولین در پانکراس، کاهش ترشح گلوکاگون، کند کردن تخلیه معده، و ارسال سیگنال سیری به مغز به کاهش سطح قند خون کمک می‌کنند. آگونیست هایGLP-1 ، برخی از موثرترین داروها برای دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شوند و علاوه بر بهبود کنترل قند خون، باعث کاهش وزن نیز می شوند. آنها همچنین با خطر کمتر مرگ در افراد مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی مرتبط هستند و همچنین ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم- یک اختلال چشمی که منجر به از دست دادن بینایی می شود- را کاهش دهند. به ویژه داروی ترولیسیتی(Trulicity) ممکن است خطر ابتلا به اختلال نعوظ را در مردان کاهش دهد.

در مطالعه ی اخیر، 154 شرکت‌کننده ی 10 تا 18 ساله - با میانگین سنی 14.5 سال - به طور تصادفی در گروه های: دریافت 0.75 میلی‌گرم ترولیسیتی، 1.5 میلی‌گرم ترولیسیتی و دارونما (تزریق غیرفعال) یک بار در هفته، به مدت 26 هفته قرار گرفتند. میانگین شاخص توده ی بدنی(BMI) شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه، 34.1 بود که در دسته ی افراد چاق طبقه بندی می شوند. شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه یا هیچ دارویی برای دیابت نوع 2 دریافت نمی کردند یا تحت درمان با متفورمین، یا انسولین پایه (یا هر دو) بودند و ترولیسیتی یا دارونما به رژیم دارویی فعلی‌ آنها اضافه شد.

سطوح پایین تر هموگلوبین A1C با تزریق ترولیسیتی

نتیجه ی اصلی که محققان به آن علاقه مند بودند، تغییر در مقدار هموگلوبینA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) در هر یک از گروه های مورد مطالعه بود. پس از 26 هفته، اعضای گروه دارونما شاهد افزایش متوسط​​A1C به میزان 0.6 درصد بودند که نشان دهنده کنترل بدتر قندخون است. از طرف دیگر، در گروه ترولیسیتی با دوز پایین تر، هموگلوبینA1C  به طور متوسط ​​0.6٪ کاهش یافت و در گروه ترولیسیتی با دوز بالاتر هموگلوبینA1C  به طور متوسط ​​0.9 درصد کاهش یافت. در هر دو گروهترولیسیتیدر مجموع، 51٪ از شرکت کنندگان به سطح A1C زیر 7.0٪ رسیده بودند - یک هدف توصیه شده برای کنترل قند خون - در حالی که تنها 14٪ از شرکت کنندگان در گروه دارونما به این آستانه رسیدند.

میانگین سطح قند خون ناشتا در هر دو گروه ترولیسیتی با هم، 18.9 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت، در حالی که در گروه دارونما 17.1 میلی گرم در دسی لیتر افزایش یافت. تفاوت معنی داری بین گروه های مورد مطالعه در تغییراتBMI ، وجود نداشت. به نظر می رسد مشخصات ایمنی ترولیسیتی در نوجوانان شبیه به ایمنی آن در بزرگسالان باشد. مشکلات گوارشی در گروه ترولیسیتی بیشتر از گروه دارونما گزارش شد.

دکتر سیلوا ارسلانیان، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز تحقیقات چاقی و متابولیسم کودکان در بیمارستان کودکان UPMC پیتسبورگ، گفت: این یافته‌ها یک پیشرفت بالقوه در زمینه ی دیابت کودکان است و می‌تواند به رفع نیازهای برآورده نشده برای درمان‌های اضافی در دسترس جوانان مبتلا به دیابت، کمک کند. ما از بهبود چشمگیر هموگلوبین A1C با تزریق ترولیسیتی، دلگرم شدیم و امیدواریم که مصرف یک بار در هفته ی این دارو بتواند گامی رو به جلو برای نحوه ی درمان جوانان باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/06/trulicity-improves-glucose-control-in-youth-with-type-2-diabetes/